Terwijl de onderzoeken naar de eerste vermeende verschijningen in Medjugorge nog bezig zijn, heeft Paus Franciscus gezegd dat hij twijfels heeft over de claims dat Maria nog steeds verschijnt in het dorp in Bosnië-Herzegovina.
Gevraagd op 13 mei over de authenticiteit van de Mariaverschijningen, die in 1981 begonnen zouden zijn, verwees de paus naar de bevindingen van een commissie die onder leiding staat van Kardinaal Camillo Ruini, de gepensioneerde pauselijke vicaris van Rome.
“Het verslag heeft er twijfels over, maar persoonlijk sta ik er nog een beetje erger tegenover”, vertelde de Paus aan verslaggevers die met hem vanuit Fatima reisden (volledige tekst). “Ik verkies Onze-Lieve-Vrouw als Moeder, onze Moeder, en niet Onze-Lieve-Vrouw als hoofd van het postkantoor dat op een bepaalde tijd een bericht stuurt.”
“Dit is niet de Moeder van Jezus,”, zei hij. “En deze vermeende verschijningen hebben niet veel waarde. Ik zeg dit als een persoonlijke mening, maar het is duidelijk. Wie denkt dat Onze-Lieve-Vrouw zegt: ‘Kom, want morgen zal ik op die tijd een boodschap geven aan die ziener?’ Nee!”
Drie van de zes jonge mensen die oorspronkelijk beweerden dat ze in juni 1981 Maria in Medjugorje hadden gezien, zeggen dat ze nog steeds elke dag aan hen verschijnt. De andere drie zeggen dat ze nu eenmaal per jaar verschijnt.
Een diocesane commissie heeft de vermeende verschijningen bestudeerd in 1982-1984 en opnieuw in 1984-1986 met meer leden; en de bisschoppenconferentie van wat toen nog Joegoslavië was bestudeerde hen van 1987 tot 1990. Alle drie de commissies concluderen dat ze niet konden bevestigen dat er een bovennatuurlijke gebeurtenis in de stad heeft plaatsgevonden.
Ondanks zijn persoonlijke twijfels, heeft de Paus gezegd dat de “geestelijke en pastorale feiten niet kunnen worden genegeerd: mensen gaan erheen en bekeren zich, mensen die God vinden, die hun leven veranderen. Er is geen magie daar”, zei hij.
In februari benoemde Paus Franciscus de Poolse aartsbisschop Henryk Hoser van Warschau-Praag om de pastorale behoeften van de inwoners en van de duizenden pelgrims die elk jaar naar Medjugorje komen te bestuderen. Hij vertelde de verslaggevers dat die mensen geestelijke zorg en steun verdienen.
De volledige tekst van het interview kunt u hier lezen.
Artikel van Catholic Herald: Pope Francis: I personally doubt authenticity of Medjugorje
Vertaling van Hiëronymus Saepinus voor het Katholiek Forum
Deze paus zal Medjugorge geen erkenning geven volgens hem is de Maagd Maria geen postbode die berichten in de brievenbus deponeert dit heeft hijzelf verklaard. Dus en zoals uit het artikel blijkt blijft hij zeer kritisch over heel het gebeuren !
In Medjugorje zei en zegt Maria zegt altijd hetzelfde na elke Boodschap. Ze gaat ervan uit dat elke gelovige zal doen wat zij vraagt en zit daarvoor steeds te bedanken. Dat betekent dat zij een zeer hoge, zo niet een te hoge verwachting heeft van de gelovigen. Het lijkt allemaal zo waar, maar ik kan mij net als deze paus, mij niet aan de indruk onttrekken dat er iets niet klopt aan deze verschijningen. Vergelijk deze verschijningen van Medjugorje en ook die van Amsterdam eens met Lourdes en Fátima en zie de verschillen in uitingen van Maria zelf en het aantal verschijningen. En het is ook nog zo, dat de Kerk zelf stelt dat je niet in Maria-verschijningen ‘hoeft’ te geloven, zelfs niet in de erkende verschijningen. Daarom begrijp ik niet dat mensen zo’n hang hebben naar verschijningen die ook zo verschrikkelijk lang duren. Ik vind het doodvermoeiend om mij daar dan steeds bezig mee te moeten houden. Dat houdt bijna geen mens vol.
Marian, Amsterdam is niet herkend en is zelf duivels genoemd.
Dat zegt u nu wel. Maar er zijn mensen die er heilig in geloven en één van hen zegt dat de verschijningen kerkelijk erkend zijn en o.a. ik spreek het weer tegen. Bovendien is er een boek geschreven over ‘Valse Schaamte’ over de schaamte van de (Nederlandse) kerkleiding dat Maria niet zou ‘mogen’ verschijnen in Amsterdam. Bovendien wil men een levensgrootte kathedraal bouwen in Amsterdam.
Graaf eens even in de ‘leventjes’ van de zieners, genoeg stof te vinden op het net. Staat haaks op de invulling van het leven van bijvoorbeeld Lucia of bernadette. Medjugorje kan dan best een plaats zijn van bekering en geloof, over de verschijningen zelf heb ik ook zeer zwaar m’n twijfels…