Het is een gebeurtenis die heel onwaarschijnlijk overkomt, maar Facebook heeft een veto uitgesproken over een foto van de jaarlijkse kerststal van het Vaticaan met een verwijzing naar zijn beleid tegen ‘seksueel suggestieve of provocerende’ beelden.
De Kerstscène bevat naast de typische afbeelding van de Heilige Familie in Bethlehem een reeks taferelen die de lichamelijke werken van barmhartigheid voorstellen: de hongerigen voeden, de zieken bezoeken, de gevangenen bevrijden, de doden begraven en de naakten kleden.
Het was de afbeelding voor dit laatste werk dat de censuur opwekte van Facebook: er was een afbeelding van een naakte man die kleding aangeboden kreeg van een barmhartige pelgrim.
Een advertentie met de afbeelding van de scène werd door Facebook afgewezen met de volgende motivering: “Uw advertentie mag geen afbeeldingen bevatten die seksueel suggestief of provocerend zijn.” De afbeelding in kwestie was een foto van de naakte man in de Kerstscène op de afbeelding.
In zijn toespraak over de kerststal zei Paus Franciscus: “De kerststal van dit jaar, uitgevoerd in de typische stijl van de Napolitaanse kunst, is geïnspireerd door de werken van barmhartigheid. Ze herinneren ons eraan dat de Heer ons heeft gezegd: ‘Wat je wilt dat de mensen met jou doen, doe dat ook met hen’ (Mat. 7.12). De wieg is de plaats waar we nadenken over Jezus die, door de ellende van de mensheid op zich te nemen, ons uitnodigt hetzelfde te doen, door daden van barmhartigheid.”
Niettemin, de innovatieve kerststal met zijn, die weggaat van de traditionele afbeeldingen van de stal of grot in Bethlehem, heeft nog andere reacties uitgelokt dan die van Facebook.
Een bedachtzame commentator merkte op hoe “van alle zeven werken van barmhartigheid is degene die het meest in het oog springt degene die ‘de naakten kleden’ moet voorstellen, zowel door de prominente plaatsing als door de suggestieve pose van de figuur. Het laatste, voegde hij eraan toe, leidde velen op sociale media ertoe om te suggereren dat er een vaag homo-erotische toon aan de scène is.
Nog verontrustender, merkt dezelfde auteur op, is de relatieve onopvallendheid van de hoofdpersoon in de scène, namelijk het Kind Jezus. Men moet zich inspannen om hem te vinden temidden van de warboel van alle andere dingen die in de scène gebeuren.
De maker van het werk, Antonio Cantone, leek te suggereren dat hij juist uit was op zulke reacties. “Het is niet slechts een geboorte; het is bijzonder en laat je nadenken,” zei hij. “Het laat niemand onverschillig; er zijn provocaties.”
Artikel van Thomas Williams voor Breitbart: “Facebook Nixes Photo of Vatican Nativity Scene as ‘Sexually Provocative’”
Vertaling door Hiëronymus Saepinus voor het Katholiek Forum
Inderdaad een vreemde kerststal die vanalles wil laten zien maar het essentiële bijkomstig maakt in plaats van het centraal te stellen. Daar is niemand mee geholpen. St.Franciscus heeft destijds een kerststal gemaakt om de mensen te betrekken bij het mysterie van de menswording. Deze “kerstscène” doet dat dus niet. Iedereen kijkt naar die bloterik in plaats van naar Jezus. Erg slecht voorbeeld vanuit het Vaticaan.
En ook nog, als het om de uitbeelding van “de naakten kleden” gaat, dan had de kunstenmaker het, met respect voor kerstmis, op een andere manier kunnen uitbeelden in plaats van met zo’n gespierde Adonis.
Dit heeft inderdaad iets seksueel misschien de smaak van de huidige paus. Ik weet niet of te toevallige toeristen de werken van barmhartigheid hier in zien, maar dat kan deze paus een worst wezen!
Is dit de ware Kerststal wel? Ik zie een andere staan op een andere website.
Zal wel veel gekost hebben die ‘kerststal’.
En was er deze keer géén strijkstok?
… Als hedendaagse kunstenaars zich over de godsdienst gaan buigen krijgt men dikwijls miserabele resultaten.
… In een kersttafereel mag zeker de kleine Jezus niet verdoezeld worden, want daar draait het allemaal om.