Op dit forum staan we graag kritisch tegenover Paus Franciscus en zijn uitspraken. Toch komt er ook af en toe wel iets zinnigs uit de mond van onze Paus. Tijdens een bijeenkomt van de Italiaanse federatie van de orden voor geneesheren en tandartsen in het Vaticaan noemde de Heilige Vader euthanasie een “snelle oplossing” gebaseerd op “vals medelijden”. Volgens de Paus kan men in geen geval spreken van de “vrijheid van de patient”, wanneer actieve levensbeëindiging tot de mogelijkheden behoort.
Het is belangrijk dat artsen “de eigenheid van elke patiënt, met zijn waardigheid en kwetsbaarheid, niet uit het oog verliezen,” in plaats van zich enkel te concentreren op zijn of haar ziekte, aldus Paus Franciscus. Hij hoopte dat artsen zo aan de verleiding konden weerstaan om in te gaan op de doodswens van patiënten, wat in heel wat landen door een versoepelde wetgeving vergemakkelijkt wordt.
Verwijzend naar het nieuwe Charter voor Gezondheidswerkers, gepubliceerd door de Pauselijke Raad voor de Gezondheidswerkers, benadrukte Paus Franciscus, dat “niemand het recht heeft om over iemands anders leven te beschikken” en daar zouden artsen geen uitzondering op mogen vormen. Franciscus herinnerde zich eveneens aan zijn voorganger, Paus Johannes Paulus II, die zich meermaals heeft uitgesproken over de “intrinsieke en onvervangbare ethische dimensie van de gezondheidszorg”, waarbij “elke arts geroepen wordt tot een absoluut respect voor het menselijk leven”.
Deze duidelijke uitspraken van Paus Franciscus inzake euthanasie staan in contrast met zijn beslissing einde 2016, om de ethisch conservatieve leden van de Pauselijke Academie voor het Leven te vervangen door personen met een “diverser” ideologisch profiel. De Pauselijke Academie voor het Leven stond oorspronkelijk bekend als een pro-life bastion met een onvoorwaardelijke loyauteit ten opzichte van haar stichter, Paus Johannes Paulus II en de door hem verkondigde leer. De vervangende leden zijn niet enkel progressiever ingesteld, maar werden eveneens niet meer verplicht om een verklaring te ondertekenen, waarbij ze hun onvoorwaardelijke steun verleenden aan de kerkelijke leer inzake de heiligheid van het menselijk leven. Het feit dat nu ook niet-Katholieken tot de Pauselijke Academie mogen toetreden vermindert bovendien de kans, dat deze de kerkelijke bio-ethiek volledig onderschrijven. Dit was onder andere het geval bij de controversiële nominatie van de Anglicaanse priester en filosoof, Nigel Biggar. Biggar staat o.a. bekend om zijn steun aan abortus bij een zwangerschap tot 18 weken, hoewel hij zich toch heeft uitgesproken tegen het gevaar van euthanasie.
Dit kan toch nooit door een paus gezegd zijnde?? als dat zo is, dan moet men deze paus onmiddellijk afzetten, want dat is tegen de leer van kerk en Bijbel, Dit is geen paus maar humanist, socialist, en gaar voor een gesticht, men kan hem natuurlijk ook op rust stellen, de arme man.
Akkoord met Katharina G.
Dat “vals medelijden” speelt trouwens ook mee bij abortus. Daar zit men soms in met de vrouw die misschien slachtoffer geworden is van een agressieveling, of die het sociaal niet gemakkelijk had. Maar toch moet als een paal boven water staan dat het groeiende leven onaantastbaar moet zijn, en de vrouw geholpen moet worden als ze, zwanger zijnde, werkelijk in nood zit.
Hoe zou iemand die maar ‘soms iets zinnigs’ zegt, ooit paus kunnen worden? Jullie rubrieken zijn bijna uitsluitend scheldpartijen aan het adres van de paus! FOEI !!
Stop er a.u.b. mee, jullie ‘katholiek’ te noemen. Jullie zijn vijanden van Christus” Kerk !
H. Vandormael.
Wat is respect voor het leven als je iemand laat creperen en laat wachten tot God hem haalt?
Hier wordt weer voorbij gegaan aan de wil van het individu. De mens wordt al geboren zonder daar zeggenschap in te hebben en nu wordt opgeroepen aan artsen etc om respect voor het leven te hebben.
Mensen tot hun laatste snik laten lijden vind ik onmenselijk en totaal niet respectvol naar het leven.
Hallo Erik,
Je laat je vangen door vrijzinnige praat, die je hoe langer hoe meer hoort. De wil van God staat boven de wil van het individu. Of moeten we soms mensen zo maar hulp bij zelfmoord geven als ze het leven beu zijn ? De wil van God is hier gewoon : geen mensen doden (tenzij in geval van wettige zelfverdediging, waar je eigen leven in gevaar is).
Lijdende mensen moet je geestelijk en lichamelijk bijstaan (er bij blijven, verzorgen, …), maar je mag niet hun leven opzettelijk beëindigen, zelfs al vragen ze ernaar. Daarbij zijn er tegenwoordig zeer veel pijnstillende middelen. In het uiterste geval kan er overgaan worden tot palliatieve sedatie. Daarbij wordt de patiënt in slaap gedaan als het einde nadert, maar niet gedood.
Niet de mens, maar God is de meester van het leven.